Wehkamp

's Werelds grootste distributiecentrum tegen overstroming IJssel verzekerd

Het nieuwe, volledig geautomatiseerde distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle - met een oppervlak van dertien voetbalvelden wereldwijd de grootste voor online retail - is onder meer verzekerd tegen overstromingsschade. Daarnaast is het onlinewarenhuis gedekt tegen brandschade en machinebreuk. Bijzonder is dat Aon alle risico's onderbracht in één polis.

De overstromingsverzekering was een vurige wens van Wehkamp, omdat het nieuwe onlinewarenhuis zich in het overstromingsgebied van de IJssel bevindt. Waterschade, met name aan de geautomatiseerde systemen, zou grote gevolgen hebben.

Bijzondere combi-dekking

Het onlinewarenhuis en distributiecentrum is gedekt tegen overstromingsschade, brandschade en machinebreuk. Bijzonder is dat Aon alle risico's onderbracht in één polis.

Risico moeilijk te bepalen

Het komt niet vaak voor dat een gebouw van deze omvang in Nederland tegen overstromingsrisico's wordt verzekerd. Eelco Ouwerkerk, Industry Director Wholesale & Retail bij Aon, legt uit hoe dat komt. "De waarschijnlijkheid van een overstroming is heel moeilijk te berekenen, maar cruciaal om de juiste premie vast te stellen. Bovendien is de schade meestal erg hoog als het toch misgaat. Voor middelgrote en kleinere verzekeraars is dat financiële risico vaak eenvoudigweg te zwaar."

Dat de overstromingsverzekering er in dit geval wél is gekomen, is te danken aan de gecombineerde dekking van de diverse risico's door verzekeraar Affiliated FM. Daardoor betaalt Wehkamp een acceptabele premie. Aon had als makelaar uitvoerige gesprekken met diverse verzekeraars en kwam uiteindelijk bij Affiliated FM uit. Wehkamp draagt zelf ook een eigen risico.

Machinebreuk groeiend risico retailsector

Wehkamp koos ook voor dekking tegen machinebreuk en bedrijfsschade vanwege het volledig geautomatiseerde magazijnsysteem waar in het distributiecentrum mee wordt gewerkt. Het bedrijf zet in het nieuwe distributiecentrum onder meer 468 geautomatiseerde shuttles in om producten uit de stellingen te halen en in de bakken naar de inpaklocaties te brengen. Uiteindelijk kunnen dagelijks een kleine 200.000 artikelen de deur uit richting klanten. Dat komt neer op ruim 60 miljoen artikelen per jaar.

Terug naar overzicht